آیا COVID-19 مراقبت از دیابت را تحت تأثیر قرار داده است؟

29 مارس 2020 - بیماری همه گیر COVID-19 در سراسر قاره ها در حال تشدید است و در نتیجه  مرگ و میر، ترس و عدم اطمینان را در سراسر جهان به وجود آورده است. بررسی ها نشان داده اند که این ویروس باعث بیماری شدیدتر و مرگ و میر بالاتر در افرادی با مریضی قبلی یا دارای نقص ایمنی و همچنین افراد مسن، می گردد.

با وجود بیش از 720،000 نفر که تاکنون مبتلا شده اند و تقریبا 34000 کشته ای که برجا گذاشته است، در افرادی که به بیماریهای مزمن مبتلا هستند، به طور طبیعی اضطراب و ترس ایجاد کرده است. آنها در مورد خطر ابتلای خود به این بیماری، و همچنین اینکه آیا آنها هنوز هم می توانند مراقبت های پزشکی و داروهای فعلی خود را ادامه دهند، سوال دارند. یکی از این بیماری ها، دیابت است که در آن بیماران باید اغلب از پپتید انسولین با یا بدون داروهای دیگر برای کنترل سطح قند خون خود استفاده کنند.

انجمن دیابت آمریكا می گوید: داده های كافی برای اثبات اینكه آیا افراد مبتلا به دیابت احتمال ابتلای بیشتری به COVID-19 نسبت به جمعیت عمومی دارند، وجود ندارد. مشکلی که مبتلایان به دیابت با آن روبرو هستند، در درجه اول مشکل پیامدهای بدتر پس از ابتلا به COVID-19 است، نه شانس بیشتر برای ابتلا به این ویروس.

آیا کودکان دیابتی در معرض خطر بیشتری هستند؟

انجمن اروپایی غدد درون ریز کودکان (ESPE) می گوید: هیچ مدرک محکمی مبنی بر اینکه کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 که قند خون آنها به خوبی کنترل شده است، در معرض خطر بیشتر یا بیماری شدید COVID-19  هستند، وجود ندارد. علاوه بر این، کودکانی که به این ویروس مبتلا می شوند نسبت به بزرگسالان در معرض خطر بسیار کمتری هستند.

استثنائات در مورد كودكانی با كنترل ضعيف ديابت و يا كودكان بسيار چاق که از جنبه های دیگر سلامت هستند، ممكن است وجود داشته باشد. چنین کودکانی ممکن است در صورت ابتلا به عفونت COVID-19 ، به بیماری ریوی سخت تری مبتلا شوند. برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت باید از چنین کودکانی مراقبت کرد.

اقدامات پیشگیرانه ی معمول برای والدین یا مراقبان و کودکان بیمار باید اعمال می شود: شستشوی کامل و مکرر دست ها، حفظ فاصله ی اجتماعی و اقدامات محافظتی در همه زمان ها. آموزشهای آنلاین در خانه احتمالاً در حال حاضر گزینه ای سالم تر برای آموزش کودکان است.

در صورت بروز علائم در كودكان مبتلا به دیابت، باید از طریق تلفن مشاوره پزشكی گرفته شود تا مشخص گردد که آیا كودك باید در خانه ایزوله شود تا استراحت كند و بهبود یابد، كه ​​معمولاً برای موارد خفیف توصیه می شود یا باید به مطب پزشك مراجعه شود. برای مدیریت کودک دیابتی که به COVID-19 ، مبتلا شده است، همان توصیه های "روز بیماری" که قبلاً توسط انجمن بین المللی دیابت کودکان و نوجوانان منتشر شده است، باید دنبال گردد. متخصص غدد کودکان نیز باید در گروه مراقبتی کودک حضور داشته باشد. چنین كودكانی باید مرتباً از نظر قند خون و كتون بررسی شوند، باید به دریافت انسولین ادامه دهند و میزان مصرف آن نیز در صورت نیاز با مشورت پزشک افزایش یابد.

آیا احتمال ابتلا به بیماری COVID-19 برای افراد دیابتی بیشتر است؟

انجمن دیابت آمریكا می گوید: در چین که اولین بار این بیماری گزارش شد، افراد دیابتی به احتمال زیاد عوارض جدی تری را تجربه کردند یا در اثر ابتلا به این عفونت جان خود را از دست دادند. بنابراین، پیشگیری باعث کاهش خطر در این موارد به زیر خط پایه می شود. مانند سایر عفونت های ویروسی، COVID-19 می تواند باعث ایجاد کتواسیدوز دیابتی در بیماران دیابتی نوع 1 که به نارسایی پانکراس مبتلا هستند، شود و این می تواند به سپسیس و شوک سپتیک منجر گردد.

چه موقع زنگ خطر به صدا در می آید

بیماران دیابتی مانند سایر افراد باید مراقب باشند که فاصله اجتماعی را رعایت کنند. موارد زیر علائم هشدار دهنده ی اضطراری COVID-19 در بزرگسالان است، و باید سریعاً یک مشاوره پزشکی را انجام دهند:

         مشکل در تنفس یا تنگی نفس

         درد یا احساس فشار مداوم در قفسه سینه

         سردرگمی که جدیدا آغاز شده باشد یا مشکل در داشتن آگاهی کامل

         کبودی رنگ لب و صورت

آیا افراد دیابتی همچنان به روش پیشین داروها و اقلام پزشکی مورد نیاز خود را تهیه کنند ؟

در استرالیا به عنوان یک الگو برای افراد ایزوله که به بیماریهای دیگر پزشکی مبتلا هستند، اقلام دارویی مورد نیاز و سایر اقلام مورد نیاز بیماران به دست آنها رسانده می شود.

در استرالیا از 11 مارس 2020 ، به بعد ، وزارت بهداشت اعلام كرده است كه از نظر انسولین و داروهای ضد دیابتی و هیچ محصول دیگری كه از طریق برنامه ملی خدمات دیابت (NDSS) تامین می شود، كمبودی وجود ندارند. به این ترتیب، به بیماران توصیه می شود که داروها یا کالاهای بیش از حدی را خریداری نکنند. درعوض، بیماران دیابتی مثل همیشه داروها و سایر لوازم خود را سفارش دهند. اما در سایر کشورها به بیماران دیابتی توصیه شده است داروهای مورد نیاز خود را برای حداقل دو ماه خریداری و بطور مناسب نگاه داری کنند.

دراکثر کشورها، بخشهای مختلفی که به مراقبت از بیماران و تأمین داروهای اساسی و دستگاهها توجه می کنند، به منظور اطمینان از دسترسی بیماران به اطلاعات به روز، دائماً با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و خدمات خود را هماهنگ می کنند. این امر برای داشتن امنیت و سالم ماندن بیماران بسیار مهم خواهد بود. همچنین یک خط ویژه 24 ساعته برای تماس با اطلاعات بهداشتی دولت در صورت نیاز در اکثر کشورها معرفی شده است.

پزشکی از راه دور برای نجات افراد

اکثر کشورها اعلام کرده اند که قصد دارند خدمات پزشکی از راه دور را بصورت رایگان ارائه دهند، داروها را به بیماران برسانند و بودجه بیشتری را برای اسکان بیشتر پرسنل برای مراقبت از بیماران مسن تر فراهم کنند. همچنین اکثر دولتها اعلام کرده اند که ظرفیت ارائه ی خدمات پزشکی برای افراد بومی که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند را افزایش می دهند. برای مثال، برای افزایش بهره وری از خدمات ارائه شده در خانه، دولت استرالیا به داروخانه هایی که می توانند نسخه های آنلاین را بپذیرند اجازه می دهد تا در این امر مشارکت کنند.

مشاوره های پزشکی از راه دور نیز در ایران ما ارائه می شود. این خدمات آنلاین توسط پزشکان عمومی ، پزشکان متخصص ، پرستاران و کارمندان بهداشت روان ارائه می شود. هر شخصی که بیش از 70 سال سن داشته باشد، دارای بیماریهای مزمن پزشکی مانند دیابت قندی باشد، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف به هر علتی هستند، زنان باردار و کسانی که نیاز به مراقبت از نوزادان تازه متولد شده ی خود دارند، می تواند از این مشاوره استفاده کند. همچنین هموطنان عزیز با مراجعه به سامانه خودارزیابی الکترونیکی کرونا وضعیت سلامت خود و خانواده تان را در اسرع وقت ارزیابی و ثبت نمایید. سامانه یsalamat.gov.ir  ، برای رفاه حال هموطنان عزیز و به منظور غربالگری افراد مشکوک به بیماری کووید-۱۹ (COVID-19) راه اندازی شده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200329/Has-COVID-19-affected-diabetes-care.aspx